Reklamy na své blogy piště prosím do rubriky REKLAMY

Červen 2008





Rozhovor s Davidem Coulthardem

30. června 2008 v 11:30 ROZHOVORY
Poslední dva nebo tři roky se vás média pokaždé ptají, jestli to bude pro vás v Silverstonu naposledy. Řekl jste, že chcete dále závodit a jednou přijde čas, kdy budete vědět, že je to vaše poslední britská Grand Prix. Bude to chvíle plná emocí?
David Coulthard: "Teoreticky by měla. Každý jsme jiný a já jsem celkem realista. Když se něco stane, nebo je učiněno nějaké rozhodnutí, nebo cokoliv, netrávím nad tím čas, prostě jdu dál. Tak to chodí. Když ta chvíle přijde, pokračuje cesta životem. Pouze přejdete k další věci."

"V současnosti jsem jezdec Grand Prix, už mnoho sezón a pořád jsem GP jezdec, protože si to stále užívám, baví mě to a pro tým jsem byl takovým přínosem, že se mnou pracovali v posledních několika letech."

"Přirozeně přijde chvíle, kdy to nebude dál pokračovat a... co? Můžou se vám přihodit daleko horší věcí. Prostě se budu věnovat další výzvě."

Patří Silverstone stále mezi závody, které vám přinášejí nejvíce vzrušení?
DC: "Rozhodně. Jet po rovince Hangar k zatáčce Stowe a vidět všechny ty diváky stát vedle trati je na Silverstonu mimořádné, protože jsou to britští diváci, vidíte britské vlajky a domov motorsportu v Británii. Takže jsou to velmi příjemné chvíle."

"Na mnoha tratích se nenamáháte na tribuny ani podívat, ale když jste na rovince Hangar, neřídíte, jen sedíte na rovince a čekáte, až se dostanete do místa brzdění. Nasáváte atmosféru. A bylo to tak vždy od roku 1994 a až tam budu za týden závodit, bude to stejné."

Takže britská GP pro vás není jen další závod?
DC: "Co se týče bodů, tak je to jen další závod, ale ve smyslu atmosféry, pocitů, historie a těchto věcí je to mimořádné. Monaco je mimořádné ze všech těch důvodů, které známe. Magny-Cours není nijak zvláštní, je to jedna z Grand Prix, trať je hezká, ale není to moc dobré místo."

Často jste hovořil o řízení těchto vozů v dešti bez kontroly trakce. Máte obavy z aquaplaningu v Silverstonu?
DC: "Rozhodně. V Silverstonu bývá hodně stojaté vody. Když projíždíte tou smyčkou před rovinkou Hangar, bývá tam hodně stojaté vody. Podobné je to mezi Club a Abbey, vždy je tam stojatá voda. Takže na tomto typu okruhů budou k vidění odlišné mokré závody."

Co byste dal za možnost ještě jednou se postavit na pódium v Silverstonu?
DC: "No, nedal bych nic, ale určitě by to byl skvělý pocit. Ale pódium v Kanadě jsem si opravdu užil, je to skvělý pocit. Bylo to skvělé pro tým, pro mě osobně a možná to byla naše jediná letošní příležitost, když vezmeme v úvahu, jak na tom v současnosti jsme s konkurenceschopností vozu. Ale závody jsou závody a může se stát hodně věcí."
Zdroj: Autosport

Vyhrát domácí GP je jedním z hlavních cílů Lewise Hamiltona

30. června 2008 v 11:29 AKTUÁLNĚ
Lewis Hamilton

Santander GP Velké Británie je váš domácí závod, znamená to pro vás něco?
LH: "Závodění doma má určitě své dopady. Nedá se přesně popsat, co to je, ale souvisí to s tím, že znáte okolí a neustálá podpora diváků vás žene vpřed celý víkend. Nezažijete to nikde jinde a získáte díky tomu větší odhodlání uspět."

Nigel Mansell říkával, že domácí diváci znamenají ´jednu sekundu na kolo´ - mají lidé sílu udělat ten rozdíl?
LH: "Nevím, jestli znamenají jednu sekundu na kolo, ale v domácí GP si více věříte, protože víte, že máte více podpory. A zdá se, že díky tomu podáváte lepší výkony. Loni v Silverstonu jsem zjistil, že je podpora obrovská a určitě byl díky tomu víkend snazší."

A co samotná trať?
LH: "Je to jeden z nejlepších okruhů kalendáře, skutečný jezdecký okruh. Je super rychlý, v první polovině okruhu nemusíte vůbec brzdit, jen trochu zvedáte nohu z plynu a řadíte. Ve skutečnosti musíte sledovat teploty brzd, aby moc neklesly, protože je většinu kola nepoužijete. Kde jinde můžete očekávat něco podobného? Formule 1 by bez Silverstonu nebyla jako dřív, stal se z něj britský fenomén."

A vyhrát doma je samozřejmě vaší ambicí?
LH: "Samozřejmě, vyhrát domácí závod je něco, čeho chce dosáhnout každý jezdec. Mluví se o výhře ve ´velké čtyřce´: Silverstone, Monaco, Monza a Spa. Ale u mě je to jednodušší. Já chci vyhrát první závod sezóny, Monte Carlo - což se mi letos poprvé podařilo - a domácí Grand Prix. To jsou mé cíle a jsem připraven na výzvu Silverstonu tento víkend."


Heikki Kovalainen

Co je klíčem k dobrému kolu v Silverstonu?
HK: "Vyvážení vozu ve vysoké rychlosti musí být dokonalé. Musíte si dost věřit, abyste mohli být agresivní v rychlých zatáčkách. Změna směru jízdy ve vysokých rychlostech musí být dobrá, ale ne moc ostrá nebo moc nedotáčivá. A v kvalifikaci se začínají pneumatiky opotřebovávat ke konci kola, takže musíte být opatrní v pomalé sekci na konci okruhu. Je to unikátní výzva."

Tým měl v posledních testech na voze několik úprav, řídí se teď MP4-23 lépe?
HK: "Ano, vylepšení, která jsme měli ve Francii znamenala dobrý krok vpřed a bylo cítit, že má vůz více gripu a lepší vyvážení. V testu v Silverstonu jsme implementovali další úpravy, s kterými chceme závodit v Santander GP Velké Británie. Tým se teď velmi snaží a je povzbuzující, že jsou změny cítit ve voze, který je díky nim rychlejší. Všichni jsme optimisticky naladěni, že v závodě uděláme krok vřed."

Je tým odhodlán vrátit se zpět po dvou závodech, které byly relativním zklamáním?
HK: "Určitě. V kvalifikacích a závodech se nám přihodilo pár těžkostí, ale všichni v týmu se maximálně snaží. Máme dobrý vůz a všichni víme, že to můžeme dokázat. Všichni si stále věří, akorát musíme odvést lepší práci, včetně mě."


Martin Whitmarsh, výkonný ředitel týmu

Je tu po pár těžkých závodech větší tlak na lepší výsledek příští víkend?
MW: "Zklamání patří k bojům o šampionát. Jako tým jsme tu proto, abychom vyhrávali a když nevítězíme, jsme sami na sebe tvrdí. Víme, že jsme poslední dobou nepodávali svůj maximální výkon, ale neexistují větší kritici, než jsme my sami. A s Lewisem a Heikkim jsme přesvědčeni, že máme správnou kombinaci mládí a nadšení, abychom bojovali o vítězství v závodech a šampionátu."

Je tým povzbuzen změnami, které byly nedávno provedeny na MP4-23?
MW: "Ano, velmi. Lewis a Heikki měli na změny, které jsme provedli, velmi pozitivní názory. S naší vývojovou strategií jsme byli zvlášť agresivní, na francouzskou GP jsme přivezli nové aerodynamické díly, před testem v Silverstonu jsme provedli další změny a plánujeme další úpravy pro budoucí závody. Rychlost vývoje u top týmů bude téměř jistě klíčová pro výsledek letošního šampionátu a my jsme si vždy byli vědomi důležitosti neustálého strategického vývoje."

Jaký typ auta je pro Silverstone nejlepší?
MW: "Okruh má dvě hlavní charakteristiky: rychlé zatáčky, které charakterizují první polovinu trati a vyžadují dobré celkovou rovnováhu aerodynamiky, která jezdcům dodává důvěru ve voze. Ale poslední třetina kola je mnohem pomalejší a těsnější, více v ní záleží na mechanickém gripu, než na tom aerodynamickém. Je to fantastická výzva pro jezdce a inženýry."
Zdroj: McLaren-Mercedes

A

30. června 2008 v 11:27 SLOVNÍK F1
ABS
Antiblokovací brzdový systém - zajišťuje, aby se využila maximální brzdná síla aniž by došlo k zablokování kol. Je ve formuli 1 zakázán
ADR
Accident Data Recorder - černá skříňka. Zaznamenává telemetrická data a napomáhá k identifikaci příčiny havárie.
Aerodÿnamický přítlak
Označuje sílu, kterou jsou vozy F1 přitlačovány k zemi. Tento přítlak se vytváří například nastavením přitlačných křídel a difuzorem.
Aerodynamika
Je věda zabývající se tečením vzduchu přes předměty. Někdy se tímto slovem nazývá souhrn vlastností vozu v závislosti na nastavení aerodynamických komponent.
Air box
Vzduchový otvor za jezdcovou hlavou. Tudy se vede vzduch pro vytváření spalovací směsi do motoru.
Aktivní zavěšení kol
Je funkce zajišťující v jakémkoli okamžiku optimální jízdní výšku monopostu. Zakázána od roku 1993.
Aquaplaning
Je efekt, ke kterému dochází na mokré vozovce. Pokud vzorek pneumatiky nestačí odvádět vodu z pod kola, přítomnost vodního filmu způsobí ztrátu kontaktu pneumatiky s vozovkou a auto přestane být ovladatelné.




Hamilton: "Média budou znovu na mojí straně."

28. června 2008 v 15:10 AKTUÁLNĚ
Lewis Hamilton říká, že až začne opět podávat dobré výkony, tak média "budou znovu na mojí straně." Mladý Brit se poslední dobou stal za své výkony předmětem kritiky.
Jezdce stáje McLaren kritizovala britská média hlavně za jeho kolizi s Kimim Räikkönenem ve Velké ceně Kanady.
Další víkend, na který by Hamilton nejraději zapomněl, prožil minulý týden ve Francii, kde byl nejprve penalizován za incident z Kanady a posléze za zkrácení šikany při předjíždění.
Brit, který v celkovém pořadí šampionátu poklesl na čtvrté místo, se po nedělním závodě vzpíral a říkal, že tisk ho rozptyluje.
Hamilton přiznal, že není fanoušek toho, že hned, jak vyleze z auta je v obležení médií, ale zároveň si je jistý, že když začne znovu vyhrávat, média ho začnou znovu podporovat.
"Hodinu a půl jezdíte závod, dřeli jste a oni předpokládají, že si sednete, okamžitě vystoupíte z auta a začnete mluvit s lidmi," řekl Hamilton rádiu BBC 5 Live.
"Zbláznili jste se? Zatraceně, jsem celý rozlámaný! Potřebuji se napít! Někdy bych to rád udělal."
"Cítím ale, že jsem měl ze strany médií velkou podporu, obzvláště loni a před začátkem letošní sezóny a vím, že s výkonem, který ještě přijde, budou znovu na mojí straně a budou pokračovat v podpoře mé osoby."
Zdroj: Autosport

Nová rubrika Slovník F1

28. června 2008 v 15:02 BLOG
Máme novou rubriku. Je to takový slovník F1. Najdete zde všechny pojmy, které byste měli o F1 vědět.
Většina pojmů je aktuální, ale některé jsou už zrušené. Např. kontrola trakce, která je od letošního roku v F1 zrušená.





Crazy F1

27. června 2008 v 9:54 FUNNY

Funny F1

27. června 2008 v 9:52 FUNNY


Formula 1 Funny :D

27. června 2008 v 9:48 FUNNY